پنجشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۸۸

چند نکته مدیریتی (مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 2009 )

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 7 دسامبر 2009
در این وضعیت کساد و پیچیدگی بازار این تنها افراد فارغ التحصیل شده از دانشگاه نیستند که به دنبال کسب تجربه برای تصدی یک شغل می باشند؛ بلکه حتی افراد باتجربه نیاز دارند که خود را با نیازهای بازار متناسب کنند. اگر به دنبال این هستید که مهارتهای خود را توسعه دهید و یا وارد زمینه جدیدی شوید، داوطلب شدن برای مبادله تجربیات را مورد ملاحظه قرار دهید. اگر در تلاش هستید که تجربه فروش کسب کنید، به یک شرکت محلی پیشنهاد دهید که تلفنهایشان را انجام دهید. اگر هم قادر نیستید که معاملات را جمع کنید، می توانید جلساتی را با حضور افراد با تجربه فروش، تنظیم کنید که در آن افراد می توانند تجربیات ارزنده شان را ارائه نمایند. به شرکتهایی که ایده های ارزشمندی دارند ولی پول کافی برای اجرای آنها ندارند نیز توجه کنید. این افراد برای کمکهای شما ممنون بوده و در عوض شما هم می توانید از این راه تجربه کسب کرده و رزومه تان را بهبود بخشید. ادامه را در
خواندن مطالب دیگر »

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 4 دسامبر 2009
غیرتمند کردن کارکنان منجر به نتایج بهتری می شود. بهترین راه بری جرقه زدن حمیت و احساسات پرسنل، اثبات حمیت خودتان است. برای این کار نیاز نیست که سردسته جشن باشید. در اینجا سه روش برای نشان دادن مناسب اشتیاقتان و غیرتتان برای الهام دادن به دیگران ذکر می گردد:
1-       روی نکات مثبت تأکید کنید. کارمندان می دانند در چه زمانی یک رهبر به درستی نسبت به شرکت و یا پروژه حساس است. رهبران با غیرت نمی توانند کمک کنند ولی در مورد چیزهایی که به خوبی پیش می روند صحبت کرده و تلاش می کنند راههایی برای اصلاح اموری که به خوبی پیش نمی روند پیدا نمایند.
2-       نکات منفی را فراموش نکنید. رهبران با غیرت تنها در مورد آسمان آفتابی صحبت نمی کنند. آنها نکات منفی را نیز به روشی معقول مشخص کرده و به افراد کمک می کنند که مشکلات را از میان بردارند.
3-       انتظارات را در حد بالا شکل دهید. این به معنی انتظار کار غیر قابل انجام نیست. رهبران با غیرت بایستی الهام بخش باشند و افراد را برای انجام بهترین کارها بدون اینکه کارها را به میزان غیر قابل انجامی زیاد کنند، به چالش برانگیزند.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 1 دسامبر 2009
تنها تعداد کمی از مدیران هستند که به اندازه کافی از کارکنان تمجید می کنند که ممکن است به این علت باشد که نمی دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. در اینجا سه نکته برای تحسین و تمجیدی که رفتار درست را تقویت کرده و افراد را در راه کسب موفقیت می انگیزاند آمده است:
1-       مشخص باشید. وقتی که تحسین می کنید، یک تشکر خشک و خالی کافی نیست. فعالیت خاصی را که به خاطر آن تحسین می کنید را مشخص کرده و اثری را که بر شما گذاشته توصیف کنید. این جمله را امتحان کنید: " از اینکه تا دیر وقت ماندید که مطمئن شوید مطالبی که بایستی ارائه شوند، عاری از اشتباه هستند، متشکرم؛ این کار با تأثیر گذاری باعث شد که مشتری جذب شود".
2-       نه تنها با کلمات، بلکه در عمل تمجید کنید. پس از اینکه فرد خاصی را تحسین نمودید، موضوع را با یک ژست مهم اعتماد ادامه دهید. به او اجازه دهید که ارائه بعدی مطلب را خود هدایت کند، ایمیلی برای آگاه کردن شرکت از سختکوشی وی ارسال نمایید و یا از او بخواهید آنچه را که به آن خوبی انجام داده، به بقیه هم یاد دهد.
3-          از هدیه به عنوان مقدمه ای برای انتقاد استفاده نکنید. هدیه قبل از انتقاد باعث خالی به نظر رسیدن آن می شود. این کار تنها باعث می شود که ارزش تحسین قبلی از بین برده شود.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 30نوامبر 2009
هنگامی که مجبورید مدیر امور استخدامی را متقاعد کنید که شما شخص مناسب شغل هستید، این سه نکته را امتحان کنید:
1-       تحقیق کنید. قبل از اینکه وارد اتاق شوید، تا می توانید در مورد مصاحبه گر و شرکت اطلاعات جمع آوری کنید. سعی نکنید که با لیست کردن جزئیات اطلاعات شخصی مصاحبه گر که از جستجو کردن در گوگل نصیبتان شده است، وی را تحت تأثیر قرار دهید. در عوض بگذارید که اطلاعاتی که به دست آورده اید نحوه پاسخگوییتان به پرسشهایش را شکل دهد.
2-       علاقه مندی خود را بروز دهید.  شما لزوماً بایستی علاقه مندی خود نسبت به آن شغل را نشان دهید. گذشته از این باید علاقه تان به مصاحبه گر را نیز آشکار کنید. از وی سؤالاتی در مورد خودش بپرسید تا اثبات کنید که افراد و چیزهایی که بر آنها تأثیر می گذارد، برای شما مهم است.
3-       گوش کردن را فراموش نکنید. 45  دقیقه به صورت یکطرفه صحبت نکنید که بگویید چرا شخص مناسب برای آن شغل شما هستید. به چیزی که مصاحبه گر باید بگوید، گوش دهید. معمولاً وی اطلاعات ارزشمندی در مورد نوع کاندیدایی که به دنبالش می باشد، ارائه می دهد.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 24 نوامبر 2009
رهبران تأثیر گذار نه تنها در مورد کارهایشان، بلکه در مورد شخصیتشان نیز باید متفکر باشد. فروتنی یک جنبه کلیدی شخصیت است. در اینجا سه راه برای خروج از محل مورد توجه همگان به منظور اجازه درخشش به دیگران آمده است:
1-        اختیارات را ملایم کنید. از اختیار تنها به این دلیل که آن را در دست دارید استفاده نکنید. پرسنلتان را تشویق کنید که تصمیم گیری کنند، برایشان هدفگذاری کرده و مسئولیتها را تا جایی که ممکن باشد، به آنها واگذار کنید.
2-       اغلب دیگران را ارتقا دهید. شسته و رفته کردن استعدادها برای سازمان و همچنین شما، به عنوان یک رهبر، مناسب می باشد. افراد دور و بر خود را ارتقا داده و به آنها فرصتهایی عطا کنید که همگام با موفقیت شما و یا حتی برتر شوند.
3-       در مورد کارهای دیگران آگاهی به دست آورید. اگر همه چیز به خوبی پیش می رود، اعتبار را به سمت آنها روانه کنید. اگر چیزها خوب پیش نمی رود، نزول را بپذیرید. این رویکرد متواضعانه باعث می شود اطمینان حاصل کنید که تیمتان در پشتتان متحد است.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 6 نوامبر 2009
مدیران خوش شانس می توانند شاهد باشند که علائق پرسنلشان به طور طبیعی هماهنگ با اولویتهای سازمان است. امااگر شما از این گروه خوش شانس نیستید، در اینجا سه راه برای هماهنگ کردن آنچه که مورد توجه کارمندان است، با آنچه که شرکتتان نیاز دارد انجام شود، آمده است:
1-       اولویتهای پرسنلتان را بشناسید. منتظر زمان بازنگری نشوید. به طور مرتب از پرسنلتان در مورد موارد مورد توجه شان پرسش کنید. به عنوان مدیر باید انگیزه هایی که موجب به جلو رانده شدن شان می شود را بشناسید.
2-       اولویتهای شرکت را با آنها در میان بگذارید. به کارمندان بگویید که شرکت در هفته، ماه و سال آینده به چه هدفی می خواهد برسد. روشن و استوار بوده و این کار را به طور غالب انجام دهید.
3-       علائق را به مسئولیتها پیوند دهید. در این صورت کاری که باید انجام دهید، روشن است، تلاش خود تا جایی که ممکن است، به کار گیرید تا علائق کارکنان را به سمت اولویتهای مربوطه شرکت کانالیزه کنید.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 16 نوامبر 2009
ما زمان و انرژی زیادی را سر کار برای اینکه شکست نخوریم صرف می کنیم. در عین حال بسیاری از مردم شکستهایشان را به عنوان قسمت مهم آموزش و رشد ذکر می کنند. با ذهنیت رشد سازگار شده و بپذیرید که شکست بخشی از فرآیند بهبود مهارت است. افرادی با ذهنیت رشد، نه تنها موقعی که پیروز می شوند، بلکه حتی موقعی که در حال آموختن چیزی هستند، احساس زرنگی می  کنند. خودتان را محدود به چیزهایی که می دانید می توانید آنها را انجام دهید نکنید؛ زیرا در این حالت رشد نخواهید کرد. در عوض چیزهایی که فراتر از تواناییتان هستند را امتحان کنیدو اهداف والایی را که مطمئن به دستیابی به آنها نیستید، مشخص نمایید. ممکن است که شما موفق شده و خود را شگفت زده کنید. اگر هم موفق نشوید، چیز جدیدی یاد خواهید گرفت.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 12 نوامبر 2009
گرفتن یک مأموریت کاری برای کار در لندن یا بمبئی بسیار جالب خواهد بود ولی این کار همراه خود استرس هم دارد. در اینجا سه نکته مفید برای مذاکره در مورد یک جابجایی کوتاه مدت آمده است:
1-        در مورد دوره های منعطف مذاکره کنید. افرادی که احساس می  کنند کنترل مأموریت خارج از کشور را در دست دارند، در مورد آن به صورت مثبت تری فکر می کنند. انعطاف پذیری مسافرت به وطن و دیدار خانواده را خواسته و مطمئن شوید که مدت دوره مأموریت روشن است.
2-      مطمئن شوید که مزد اینکار را خواهید گرفت. ممکن است که کارمندان نیاز داشته باشند که کسی را برای انجام کارها در غیبتشان استخدام کنند (به عنوان مثال نگهداری کودک و یا سرایدار). از کارفرمای خود بخواهید که این هزینه های اضافه را جبران کند.
3-      آموزش فرهنگ مقابل را تقاضا کنید. کار کردن در یک فرهنگ متفاوت نحوه تفکر متفاوتی را می طلبد. با طی آموزشهای مقتضی می توانید در گذشت زمان موفق باشید.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 10 نوامبر 2009
ارتباط گرانِ خوب، می دانند که برای متقاعد کردن مخاطبانشان باید انرژی و شور و اشتیاق داشته باشند. مزید بر این ارتباط گران چیره دست می دانند که باید توضیح دهند که علت شور و اشتیاقشان چیست. دفعه بعدی که شما باید موضوع مهمی را مطرح کنید، مطمئن شوید که از شور و هیجان استفاده می کنید در عین حال به روشنی توضیح دهید که چه موضوع مهمی در میان است و به پرسش مخاطبان که می پرسند "این موضوع چه مفهومی را می رساند" نیز پاسخ دهید. مسأله، انگیزه یا مشکل را طرح کرده و به روشنی بگویید که موضوع درباره چه چیزی نیست.
از استعاره تنها در صورتی که برای نکته ای که ارائه می کنید مفید باشد استفاده نموده و جزئیاتی که مؤید ادعای شما  هستند را به اشتراک بگذارید. پس از این با خلق انتظارات روشن، آنچه که می خواهید افراد به انجام رسانند را تعریف کنید. با ذکر جزئیات بسیار مخاطبان خود را گیج نکرده و از دست  ندهید؛ جزئیات اینچنینی را می  توانید از طریق نوشته به ایشان ارائه نمایید.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 9 نوامبر 2009
تنها چیزی که از نشستن در یک جلسه بی فایده بدتر است، تحمل کنفرانسی به همان اندازه بی فایده و حتی طولانی تر است. در اینجا دو راه برای ارتقای ارزش کنفرانس بعدی که میزبانی آن بر عهده شماست ذکر می گردد:
1-       یک داستان خاص برای گفتن داشته باشید. به جای سازماندهی کنفرانس تان در حول و حوش یک موضوع و انتخاب سخنرانان برای درگیر کردن بقیه، مشخص کنید که کنفرانس تان چه داستانی را می تواند تعریف کند. کنفرانس را طراحی کنید که این خود تعیین می کند که داستان از ابتدا تا انتها چه بگوید. شرکت کنندگان بایستی در سراسر روز احساس کنند که باید حضور داشته باشند نه اینکه تنها در جلسه منفصل و پراکنده ای حضور داشته اند.
2-       شرکت کنندگان را هم درگیر قضیه کنید. شرکت کنندگان باید بیش از یک شنونده مسخّر باشند. نباید به آنها اجازه دهید که فقط یک جا بنشینند. از شرکت کنندگان بخواهید که با واکنش، انتقاد و انجام وظیفه در گروه یا ایجاد یک گروه مباحثه در این کار مشارکت کنند.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 2 نوامبر 2009
توسعه خود به عنوان یک رهبر آسان نیست. تغییر رفتاری سخت، وقت گیر و ناامید کننده است. به هر حال رفع پنج مانع معمول برای تغییر می تواند مسیرتان برای بهبود را راحتتر کند.
1-       این کار را درتملک خود درآورید. اگر فکر کنید که نمی توانید این کار را انجام دهید، نخواهید توانست آن را انجام دهید. تواناییتان برای تغییر را باور کرده و قبل از اینکه شروع کنید این کار را ملک خود بدانید.
2-       بردبار باشید. نتایج مثبت ماندگار وقت گیر است و معمولاً 50% یا  100% طولانی تر از چیزی که مردم به طور معمول فکر میکنند می باشد.
3-       مشکلات را پذیرا باشید. تغییر واقعی محتاج کار واقعی است. وقتی که به این کار می پردازید برای مواجه شدن با چالشهایی که پیش بینی نمی کردید آماده باشید.
4-       پریشانی و گیجی را رد کنید. چیزی که مهمتر است حتماً پیش خواهد آمد. شما بایستی توسعه و بهبودتان را به عنوان یک اولویت قرار داده و از اینکه پریشانی مسیرتان را منحرف کند، دوری کنید.
5-       ادامه دهید. وقتی که شروع به دیدن نشانه ها نمودید، اظهار پیروزی نکنید. تغییر پایدار نیاز به ادامه دادن حتی به اندازه یک عمر دارد.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 28 اکتبر 2009

تحقیقات نشان داده اند که کارهای مشمول چند وظیفه به طور همزمان نتایج متوسط داشته اند. با توجه بسیار کمی که باید صرف چیزهای بسیاری گردد، شما از اینکه کاری را به خوبی انجام دهید باز می مانید. به هر حال پاسخ انجام تنها کارهایی که تک وظیفه ای باشند هم نیست. انجام تنها یک وظیفه برای موفقیت در دنیای امروز که همه چیز در آن به سرعت در حال تغییر هست، بسیار کند است. در عوض این کار وظایفی که ارزش بسیاری خلق می کنند را تعریف کرده و روی آنها تمرکز کنید. شما با ترجیح دادن ارزش چیزها و نه مقدار آنها، و تیز کردن تمرکزتان روی چیزهای درست، کیفیت کارتان را و در نهایت ارزشی که خلق می کنید، ارتقا خواهید داد.  اما با کارهایی که در لیست کارهای با ارزش افزوده بالا قرار ندارند چه کنیم؟ آنها را در لیست کارهایی که بعداً باید انجام شوند قرار دهید. اگر انجام آنها به خاطر زیادتر شدن همیشگی کارهایی با ارزش بالا همچنان به تعویق می افتد، از خود بپرسید که اصلاً چرا باید آن کار را انجام دهید؟

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 27 اکتبر 2009

شفافیت کلمه ای است که این روزها در وال استریت بسیار به گوش می رسد و تعداد زیادی از سرمایه گذاران متقاضی آن هستند. ولی این تنها به سود کسانی بیرون از سازمان که تلاش دارند که نقاط قوت و ضعفتان را بفهمند نیست، شفافیت می تواند داخل دیوارهای سازمان هم نقش ارزشمندی را بازی کند. با اطلاع رسانی آمار و ارقام به کارکنان و نه تنها مدیران اجرایی می توانید احساس تعلق خاطر و مالکیت را در کارکنان تقویت کنید. مخصوصاً جبران خدمت خود تابعی از آمار و ارقام گزارش شده است، کارکنان علاقه مندند که آمار را که در جهت درستی در حرکتند را مشاهده کنند. در عین حال ارائه اطلاعات کافی نیست بلکه شما باید مطمئن شوید که کارکنان توانایی درک حسابهای مالی را داشته و نیز بینش کافی در مورد نحوه ارتباط شغلشان با حسابهایی که شما در مورد آنها حساسید، را دارا هستند.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 26 اکتبر 2009

معمولاً برنامه ارتقا توسط کسی که ارتقا را انجام می دهد، یعنی رئیستان انجام می شود. اما اگر رئیستان متوجه نیازهای توسعه و بهبود شغلی شما نیست، ارتقا یافتن بع این زودی ها غیر ممکن خواهد بود. به هر حال شما بایستی بتوانید که در جایی دیگر از سازمان یک پشتیبانی کننده پیدا کنید. دنبال کسی بگردید که با چالش جدیدی مواجه شده و احتمالاً نیاز به نیروی توانا و با استعداد برای حل مشکل دارد. این مورد را به عنوان پشتیبان بالقوه برای ارتقایتان در نظر داشته باشید. روی چیزی که برای شما بهتر از همه چیز باشد متمرکز نشوید، بلکه برنامه تان را در چارچوبی که برای شرکت بهترین شرایط را مهیا کند، تنظیم کنید. در این نقش جدید، چطور می توانید به شرکت کمک کنید که به اهدافش دست یابد؟
ترجمه: مراد احمدی پور


نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 29سپتامبر 2009
وقتی کسی روی شما فریاد می کند، واکنش شما ممکن است فریاد زدن به او به صورت متقابل باشد. ولی هر کار بیفکرانه و شکمی برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد که در این مورد منجر به از بین رفتن روابط خواهد شد. به جای این کار به نتیجه پاسخ بدهید. زمانی که اتفاق ناخوشایندی رخ می دهد، قدری درنگ کرده و از خود بپرسید که دنبال چه نتیجه ای هستید. به جای واکنش نشان دادن به اتفاق، بر اساس نتیجه مطلوبتان واکنش نشان دهید. اگر فردی روی شما فریاد می زند، آیا شما می خواهید که روابطتان را با او بهبود دهید یا اینکه می خواهید احساسی به بدی احساس خودتان در او ایجاد کنید؟ اگر دومی را می خواهید، ادامه داده و روی او فریاد بزنید. اگر اولی را می خواهید، با او در مورد عصبانیتش همدردی کرده و به مسأله پیش آمده با آرامش پاسخ دهید.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 22 اکتبر 2009
در اقتصاد امروز، پیدا کردن استعدادهای خارج از سازمان برای پر کردن نیازهای سازمانی همیشه امکان پذیر نیست. حتی همیشه ضروری هم نیست. با توجه کردن و پرسیدن سؤالات درست، تقریباً می توانید بسیاری از استعدادهای ناشناخته را در بین کارکنان موجودتان کشف کنید:
1-      برای وارد شدن به یک مصاحبه با تعارف شروع کنید. اگر از یک کارمند به خاطر موفقیت در انجام کاری قدردانی  می کنید و به او تبریک می گویید، بپرسید که دقیقاً چه چیزی باعث موفقیتش شده است. با درک بهتر فرآیند انجام کارش، ممکن است متوجه نقطه قوتی که تاکنون دیده نشده است شوید.
2-      از کارکنانتان در مورد اینکه چرا بعضی پروژه ها یا وظایف مشخص را به بعضی دیگر ترجیح می دهند سؤال کنید.
ترجیحات می توانند پنجره ای به استعدادهای هر شخص باشند. یک کارمند ممکن است از پروژه ای به دلیل اینکه منجر به تولید محصول مورد توجه اش می شود و یا اینکه به او این شانس را می دهد که تحقیقی را طراحی کند، لذت ببرد. دانستن اینکه این موارد کدامها هستند می تواند به کشف استعدادها منجر شود.
3-      در مورد رؤیاهایشان تحقیق کنید. از کارکنانتان بپرسید که اگر می توانستند که دوباره از اول شغلی را شروع کرده و ادامه دهند، چه می کردند. رؤیاهای افراد معمولاً جنبه هایی از آنها را در بر می گیرد که معمولاً به صورت مرتب در اختیار دیگران قرار نمی دهند.

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 20 اکتبر 2009

مهم است که به عنوان رهبر خود را از کارهایی که نباید انجام دهید دور نگه دارید. چیزهایی نظیر صحبت بیش از اندازه در یک جلسه و تلاش برای حل مشکلات یک کارمند به جای تمرکز روی کارهایی که باید انجام دهید. خوب در این صورت بهترین راه برای خودداری از این کارها چیست؟ تمرکز روی مسأله احتمالاً یک پاسخ روشن به نظر خواهد رسید، ولی همانطور که اگر کسی در نیمه شب از خواب برخواسته و سعی کند که نگران نباشد به شما خواهد گفت، تمرکز روی مقاوت در مقابل چیزی تنها باعث مقاوم تر شدن آن می شود. به جای این کار سعی کنید حواس خود را پرت کنید. حواس پرتی برای چیزهایی که مانع می شود کارتان را انجام دهید، موجب نکوهش خواهد شد ولی ابزار خوبی برای تمرکز مجدد مغزتان روی چیزهای مفید خواهد شد. به عنوان نمونه برای خودداری از صحبت بیش از اندازه در یک جلسه، روی گوش کردن تمرکز کنید.
نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 16 اکتبر 2009

چالشهای جدید راههای جدید برای انجام کارها را طلب می  کنند؛ بدین معنی که نه تنها رویکرد جدید بید اتخاذ گردد، بلکه خودداری از محدود شدن توسط مقررات قدیمی نیز نیاز است. در اینجا سه راه برای تحریک نوآوری برای مواجه شدن با چالش بعدی تان ذکر می  شود:
1-       به بیرون نگاه کنید: وقتی با نیازی برای نوآوری مواجه می شوید، بسیاری از شرکتها به استعدادهای داخلی شان نگاه می کنند. به جای این کار، به خارج از مرزهای شرکت رفته و شبکه کاری خود را گسترده تر کنید.
2-       افراد آتشی را تجهیز کنید: معمولاً افرادی وجود دارند که نسبت به محصولات، عقاید و ناحیه تمرکزتان بسیار حساسند. این افراد را یافته و با آنها ارتباط برقرار کنید، بدین ترتیب آنها می توانند عقایدشان را به اشتراک گذاشته و یکدیگر را برای نوآوری بیشتر تحریک کنند.
3-       تکنولوژی های جدید را پذیرا باشید: به نسلهای جوانتر کارکنانتان بنگرید و ببینید که از چه تکنولوژی هایی استفاده می کنند. این تکنولوژی را پذیرفته و از آن پشتیبانی کنید چون ممکن است همینها منابع نوآوری آینده تان باشند.

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 14 اکتبر 2009
مهارتهای رهبران دیروز در جهان به سرعت در حال تغییر و رشد امروزی به کار نمی آید. تنها رهبران خلاق همدل و دارای بینش هستند که موفق خواهند شد. در اینجا پنج ویژگی که شما را به عنوان یک رهبر خلاق به موفقیت می رساند ذکر می شود:
1-       به جای دستور دادن، تیم و سازمان خود را به سمت موفقیت هدایت کنید.
2-       افراد را مدیریت نکنید بلکه آنها را توانا به انجام کار کنید. غالباً چگونگی انجام کار، تجربه و راه حلها نادیده گرفته می شوند. کمک به افراد برای کشف آنها مهم است.
3-       ترویج احترام با به جا آوردن آن مهیا می شود نه با تقاضا کردن آن.
4-       باید یاد بگیرید که موفقیتها و شکستها را چگونه مدیریت کنید.
5-       در روش مدیریتتان بخشندگی را نشان دهید نه حرص و آز را. در مورد موفقیتهایتان متواضع بوده و در صورت امکان به دیگران فرصتی برای درخشیدن بدهید.


نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد 12 اکتبر 2009

در شرایط اقتصادی امروز، تنها تعداد کمی از افراد هستند که به ترک شغلشان فکر می کنند. متأسفانه این موضوع بدین معنی است که تعداد زیادی از افراد حتی در صورتی که شغلشان را دوست نداشته باشند و یا حتی اگر آن را بی روح بپندارند، حاضر به ترک آن نیستند. برای اینکه به میزان زیادی از نکات نامطلوب شرایط کار را از بین ببرید، این سه نکته را به کار برید:
1-      با افراد ارتباط برقرار کنید: روابط اغلب باعث تحکیم و یا ازبین رفتن شرایط کار می شود. به بیرون از واحد خود و نیز به سطوح بالاتر و یا پایینتر بنگرید تا کسی که قادر به ارتباط با او هستید را بیابید.
2-      شوخی کنید: اگر در شغلتان خوشحال نیستید، راههایی برای تزریق شوخی به روزتان پیدا کنید. شوخی باعث گذراندن وقت شده و کمک می کند که دیدگاه داشته باشید.
3-      مغرور و از خودراضی نباشید: بسیار مهم است که اگر وقت آزادی پیدا کردید، روی رزومه خود کار کرده، شرح مشخصات اینترنتی خود را به روز کرده و صفحاتی که نشان دهنده سمتهای خالی هستند را بررسی کنید.

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد
شاید غیر ممکن باشد که مسائل را در چند لغت جمع بندی کنید ولی این کار تمرین خوبی در تفکر و تأمل است. به عنوان نمونه ای در این زمینه، کلیر بوتس لوس به رئیس جمهور آمریکا گفت که " یک مرد فوق العاده یک جمله است" از خودتان بپرسید که می  خواهید پس از اینکه سازمان و یا حتی دیار باقی را ترک نمودید، چگونه در خاطرها بمانید و اینکه چگونه بر دیگران اثر می گذارید؟ این تمرین می تواند تصمیمات شما را در مورد چیزهایی که می خواهید به دست آورید، هدایت کرده و به شما کمک کند که با وضوح بیشتری مفهوم کار برای خود را درک کنید.

نکته مدیریتی روز
مجله مروری بر کسب و کار هاروارد ۹ اکتبر ۲۰۰۹
اختلاف سلیقه ها در تیم می تواند سازنده باشد، ولی به عنوان رهبر تیم باید مطمئن شوید که این اختلافات موجب ناسازگاری نشوند. این پنج گام را برای شناسایی ناسازگاری ها قبل از اینکه به تیمتان آسیب بزند انجام دهید.
1-       تشخیص دلیل اصلی: چیزی که افراد ظاهراً در مورد آن با یکدیگر مخالفت می کنند معمولاً دلیل اصلی مجادله نیست. معمولاً مشکل نتیجه چیزی است که مدتی قبل اتفاق افتاده است. ابتدا مشکل اصلی را پیدا کنید.
2-       جانبداری نکنید: به عنوان رهبر اگر از یک طرف جانبداری کنید، تنها مشکل را عمیق تر کرده و خوراکی برای خشم مهیا نموده اید.
3-       درگیری را از میان بردارید: این نکته را روشن کنید که همکاری در راه حل اجباری بوده و کینه ورزی قابل قبول نیست.
4-        زمینه مشارکت کردن را پیدا کنید: اعضای تیم را حول آنچه که دارند، آنچه که می خواهند و آنچه را که باید با هم به دست بیاورند، متمرکز کنید.
5-       طول مسیر انجام کار را در نظر داشته باشید: کارتان هنوز تمام نشده است. کنترل شرایط را ادامه داده و مشکلات باقیمانده را از میان بردارید.
ترجمه: مراد احمدی پور
http://www.iranhumanresources.blogfa.com/cat-1.aspxمشاهده وبلاگ


هیچ نظری موجود نیست: