سه‌شنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۸

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در یک نگاه


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در استان لرستان است. این دانشگاه از قدیمی ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در مهرماه سال ۱۳۶۲ در شهر بروجرد تأسیس شد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد،دارای بیش از 3 میلیون مترمربع زمین و نزدیک به 100 هزار مترمربع زیر بنای آموزشی، اداری، فرهنگی، خدماتی و رفاهی است. 6 دانشکده دارد که در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو می پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد 91 رشته دارد که نزدیک به12 هزار نفر دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد نزدیک به 1700 نفر در مقطع کاردانی، 9000 نفر در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.
 تا کنون بیش از 28 هزار نفر فارغ التحصیل داشته است که بیش از 15 هزار نفر پسر ونزدیک به 13 هزار نفر از آنها را دختران تشکیل می دهند. دارای 6 خوابگاه با ظرفیت 2000 نفر می باشد و2 کتابخانه با بیش از 80 هزار جلد کتاب (بیش از 30 هزار عنوان) می باشد. این واحد دانشگاهی دارای 173 نفر عضو هیأت علمی است که تعداد 40 نفر دارای درجه دکتری و 133 نفر هم مدرک کارشناسی ارشد دارند. همچنین حوزه معاونت مدارس سماء این واحد دانشگاهی با حدود 2600 دانشجو و دانش آموز، نزدیک به 14 هزار متر مربع ساختمان دارد. مجموعه این تواناییها ها و امکانات در حال حاضر واحد بروجرد را از نظر بزرگی در آستانه ارتقا به رده واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده است.
مجتمع دانشگاهی مرکزی، شهید مدرس، بنیاد شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بوده است که در زمینی به مساحت 6680 مترمربع ایجاد شده است. دارای 4 ساختمان و امکانات آموزشی، خدماتی، رفاهی و سالن اجتماعات می باشد که 7258 مترمربع زیر بنا دارد. با ساخت مجتمع امام خمینی(ره) دانشگاه اندک اندک از این مجتمع نقل مکان کرد. اکنون این مرکز به عنوان ساختمان مرکزی و دانشکده پیراپزشکی شناخته می شود. مجتمع دانشگاهی امام (ره) در زمینی 100 هکتاری واقع در کیلومتر 3 جاده یادگار امام (ره) بنا شده است و با داشتن بیش از 40000 مترمربع فضای آموزشی پژوهشی، خدماتی و رفاهی دارای ساختمانهای زیر است:
دانشکده علوم انسانی: (ساختمان بحرالعلوم) این دانشکده 11575 مترمربع یکی از دانشکده‌های بزرگ این واحد دانشگاهی محسوب می شود که در 3 طبقه ساخته شده است و هم اکنون قسمت های اداری و آموزشی دانشگاه نیز در آن مستقر می باشند.
دانشکده کشاورزی و تحصیلات تکمیلی: ساختمان دانشکده کشاورزی با زیر بنای بیش از 3100 مترمربع در 2 طبقه ساخته شده است و دارای 23 کلاس درس می باشد که در آذر ماه 84 توسط ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر جاسبی افتتاح و به بهره برداری رسید.
دانشکده فنی و مهندسی: ساختمان این دانشکده در 4 طبقه و با زیربنای 6300 مترمربع ساخته شده است این دانشکده 40 کلاسه در شهریورماه 85 و توسط دکتر حداد عادل افتتاح گردید.
سالن ورزشی: این سوله ورزشی چند منظوره با زیربنای 3600 مترمربع در بهمن ماه 85 افتتاح و به بهره برداری رسید.
مهمانسرا: این مهمانسرا در 4 طبقه و با زیربنای 2800 مترمربع در بهمن ماه 85 افتتاح و به بهره برداری رسید و جهت اسکان اساتید غیربومی و مدعو مورد استفاده قرار می گیرد.
مسجد: مسجد مجتمع دانشگاهی امام خمینی(ره) با معماری سنتی و اسلامی و با زیربنای 1100 مترمربع پذیرای نمازگزاران محترم می باشد.
کتابخانه حجت الاسلام فهمی با زیربنای 3250 مترمربع در شهریورماه 1386 افتتاح و به بهره برداری رسید. تعداد کل کتابهای موجود در این کتابخانه 87351 جلد است که از این تعداد 73160 جلد فارسی با 25971عنوان و 8772 جلد به زبان لاتین با 6410 عنوان وجود دارد.
تعداد 188 عنوان نشریه به صورت اشتراک در این کتابخانه موجود و به طور متوسط روزانه 200 نفر از کتابهای این کتابخانه استفاده می کنند، همچنین بخشی از فضای کتابخانه برای استفاده اساتید و دانشجویان به عنوان کتابخانه دیجیتال تجهیز شده است.
مجتمع امام خمینی(ره) دارای بانک، فروشگاه، سوله‌های آزمایشگاهی، ساختمان فرهنگی و . . . است.


هیچ نظری موجود نیست: